zaterdag 7 maart 2009

Doe alsof je bezig bent

Soms is het gewoon nodig om 'bezig' te zijn (of te doen alsof) zonder teveel energie te verspillen. Als de kinderen eens zelf spelen - ook belangrijk dat ze dat doen - kan je niet in een stoeltje ergens de krant gaan lezen. Dan staan ze binnen twee minuten aan je mouw te trekken. Maar soms heb je gewoon niet veel energie. Wat kan je dan doen? Ik heb een kort lijstje van mogelijkheden, maar iedereen moet dit een beetje voor zichzelf uitzoeken. Op je gemakje koken. De afwasmachine uitladen. Fruitsla maken. Rustig was opvouwen. De brooddozen uit de boekentassen halen. Een knoop aannaaien of iets handwerken tout court. Niet computeren, TV kijken of lezen, want dan ben je - in hun ogen - niet met iets bezig. Dat doe je voor de lol en dan kan je evengoed met hun spelen. Ik werk dan wel in slow motion. Het belangrijkste is bezig zijn of lijken en energie sparen. Niet snelheid en efficiëntie. En op het einde van de rit heb je toch iets gedaan om trots op te zijn en daar haal je misschien weer extra energie uit. (maar soms is het gewoon plezant om mee te spelen)
Zie ook: doe eens iets in slow motion

2 opmerkingen:

  1. Ik leer Zoonlief ook dat ik soms gewoon eens tijd voor mezelf nodig heb, hoor. Dan zet ik me op de bank met een boek en wil ik dat hij me rustig lezen laat. Meestal lukt het. Het is zoals je ze het gewoon maakt, he.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Veerle voor de tip. Dat lijkt me de perfecte volgende stap. Ik wens je veel leesplezier nog!

    BeantwoordenVerwijderen