dinsdag 5 mei 2009

Shoppen

Ik vroeg me vanmorgen af waarom ik shoppen tegelijk zo geweldig en zo lastig vind (en ik ben vast niet alleen). Ik bevond me in het hol van de leeuw, het summum van afleiding en verleiding: Wijnegem Shopping. Of zoals ons meisje het noemt: Hemingway shoppingcenter - of zoiets. Ik stapte binnen als een kind in een groooooote speelgoedwinkel.
Maar dit keer ging er een alarmbelletje rinkelen. "Oppassen! Wat kwam ik hier ook weer doen?" Bij een kannetje thee en een croissant heb ik eerst eens rustig op een rijtje gezet waarvoor ik daar was. En dan ging ik de "jungle" in met enerzijds een lijstje van de geplande aankopen en anderzijds het voornemen niks anders te kopen.

Terwijl ik braaf mijn lijstje volgde, kon ik het niet helpen dat het ene briljante idee na het andere door mijn hoofd flitste - enfin, op zo'n moment vind ik al die ideeën geweldig en heel verleidelijk. En het was soms echt een gevecht met mezelf om niet mijn portemonnee boven te halen en alvast de nodige aankopen te doen. Maar ik liet me niet door die ideeën meeslepen. Ik gaf mezelf consequent het antwoord: "Dat lijkt me fantastisch, maar laat me er eerst nog eens over nadenken of dit wel nodig of de juiste oplossing is en dan zien we wel!"
En als ik dan terug thuis was, leken die oplossingen allemaal veel minder dringend en heb ik niet meer de neiging alle projectjes te doen die me vandaag te binnen schoot! En heb ik dus gelukkig nog geen onnodige aankopen gedaan. Ik pik er binnenkort misschien wel iets uit, als ik zorgvuldig heb afgewogen wat wel en wat geen goed idee is.
Ik ben er dus in geslaagd om concrete aankopen los te maken van de fantastische stroom van ideeën die op zo'n plek op mij afkomt. Die twee zijn trouwens totaal verschillend. Voor het eerste moet je je kopje erbij houden. Je moet bij de les en rustig blijven, geen domme dingen doen. Voor het tweede is het net prettig om je gedachten eens de vrije loop te laten, maar nog veel leuker als je intussen niet moet overwegen wat je wel of niet concreet gaat doen.
Het kost wel wat moeite, maar blijkbaar lukt het me om heel veel ideeën te hebben zonder dat ik ze per se ook moet realiseren. Het risico op miskopen of projecten die niet af geraken wordt toch een stuk kleiner, denk ik.
...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten