woensdag 27 mei 2009

Geen verwijt

Een verwijt is rap gemaakt. Maar waarom doen we dat eigenlijk? Ik ben het aan het afleren. Pas op, ik wel eens commentaar - wat vaak wordt verward met verwijten. Maar verwijten, dat gaat dieper en fundamenteler. Dat laat ik maar. Ik ga er vanuit dat iedereen in de gegeven omstandigheden ook maar zijn best doet, net als ik. En soms lukt dat gewoon wat minder goed dan anders. Als je er zo over denkt dan word je vanzelf wat milder. Het is maar af en toe dat ik eens iets tegenkom dat ik niet op die manier kan bekijken.
Het is ook wel eigenbelang. Ik bespaar mezelf heel wat ellende. Verwijten zijn zelden rationeel. En dan flap je er wel eens iets uit waar je spijt van krijgt. Nooit goed!!! Alleen maar last mee, en stress. En verder hoop ik stiekem dat als ik zelf geen verwijten maak, iemand anders het ook niet zo snel bij mij zal doen. Want eigenlijk kan ik daar nogal slecht tegen. Ik besef wel dat het zo niet altijd werkt ... spijtig, hè!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten