donderdag 30 april 2009

Gevonden: zelfbewustzijn

Mediteren is niet gedachtenloos afwezig zijn. Al wie zich al eens op een meditatiekussen gezet heeft, weet dat we eigenlijk niet kunnen stoppen met denken. Of toch zeker niet als we het willen. Je kan wel rustig of onrustig denken, je bewust of onbewust zijn van je gedachten, je kan je gedachten laten (af)leiden door iets anders, ... Maar bewust niet denken? ... Probeer maar eens! Veel geluk!

Net als onze gedachten, voelen we ons heel sterk verbonden met onze gevoelens. Gedachten maken heel vaak gevoelens los. We negeren die gevoelens vaak. We willen er niet altijd van weten. En op momenten worden we erdoor overspoeld en laten we ons erdoor leiden.

Het lijkt wel of we onlosmakelijk met onze gedachten en gevoelens verbonden zijn. Soms voelen we ons er ook door gevangen, omdat we ons bewust zijn van gedachten die we niet willen denken of gevoelens die we niet willen voelen. Niks staat zo dicht bij ons dan onze eigen gedachten en gevoelens.

Maar onze geest is straffer dan we denken. Met wat oefening kan je leren stilstaan en naar je gedachten en gevoelens kijken en luisteren. Zoals je liefdevol naar je allerbeste vriend(in) kijkt en luistert - want dat wil je toch zijn voor jezelf? Je bent voor die vriendin de rustige milde aandacht die ze momenteel nodig heeft. En als je liefste vriendin panikeert of overmand wordt door gedachten en emoties, dan laat jij je niet meeslepen, maar stel je haar weer gerust: "Dat kan gebeuren, maar ik ben er voor jou". Heel aanwezig. Dichtbij. Een echte steun.

Voor mij is het een openbaring. Ik laat me niet meer samenvatten door mijn gedachten en gevoelens. Ook niet door wat ik doe. Ik ben de persoonlijkheid waaruit die gedachten, gevoelens en daden ontstaan. En die is heel stabiel. Ondanks de gedachtenstormen en moeilijkheden. Daar kan je op bouwen. Ik mag er zijn. Dat is eindelijk het zelfbewustzijn waar ik naar zocht.
...

2 opmerkingen:

  1. 'Ik laat me niet meer samenvatten door mijn gedachten en gevoelens', wat heb je dat mooi gezegd!

    Ik wou dat ik dat ook wat vaker kon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt, Veerle. Maar pfffff, het schoon kunnen zeggen is één ding. De praktijk is nog een ander paar mouwen.

    BeantwoordenVerwijderen