donderdag 5 februari 2009

De (on)samendrukbaarheid van tijd

Ik heb twee soorten zelfhulpboeken: 1. de boeken die leren over loslaten, afstand nemen, rustiger aan doen, zen, yoga, meditatie, mindfulness, nee zeggen, kortom: meer tijd door minder te doen, rustiger te denken, meer te ontspannen, niet meer te piekeren of stressen; 2. de boeken die je allerlei truukjes, hulpmiddelen, lijstjes, technologie aanbieden om meer te doen in minder tijd - en voorkomen dat het - blijbaar in wezen drukke - dagelijkse leven in het honderd loopt. Het doel is hetzelfde: tijd en energie vrij maken voor mezelf en zorgen dat ik minder stress heb.

Ik voel vaak wat weerstand bij het lezen van nog maar eens een artikel of boek met tips om je tijd efficiënter te gebruiken. Alsof de tijd die je voor een activiteit nodig hebt onbeperkt samendrukbaar is. Dat is ze niet! Op de duur leren we om te leven in de zevende versnelling. En dat is iets helemaal anders dan de zevende hemel. Risico is dat we tijd vrij maken om die nadien weer vol te proppen. Daar pas ik voor! We moeten met z'n allen tijd vrij maken om dan leeg te laten. Weet er nog iemand hoe dat voelt? Even niks doen, gewoon wat mijmeren en daarvan genieten? Ik wel. Ik leg me dan op de zachte mat in ons salon. Zet mijn koptelefoon op en luister naar Bach met mijn ogen toe. ZALIG! EN NUTTELOOS, maar o zo belangrijk!

Soms vind ik dat de twee categorieën dus wat in tegenspraak zijn. Maar ik heb behoefte aan allebei. Bijvoorbeeld: ik vind het lastig om een planning te maken en me eraan te houden. Afspraken in een agenda noteren dat lukt meestal nog net (of nét niet - het is erg!). De dag zodanig organiseren dat ik nét voldoende tijd heb om van het ene naar het andere te spurten ook. Ik heb mijn stiptheid de laatste maanden op een aanvaardbaar peil gekregen. Maar de dag (of week) op een evenwichtige manier indelen, voldoende tijd in plannen om bepaalde taken te doen dat is nog iets anders. Leren plannen is een typisch voorbeeld voor zelfhulpcategorie 2. Maar in die planning moet ik wel ruimte voorzien voor zelfhulpcategorie 1, want anders haal ik het einde van de week niet.


Ik zal op mijn blog af en toe ook mijn truukjes schrijven om het dagelijkse leven een beetje vlotter te organiseren, zodat er misschien wat ruimte vrij komt. Maak er gerust gebruik van, maar gebruik ze wijs: als hulpmiddel bij je evenwichtsoefeningen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten