dinsdag 27 januari 2009

Weekplanner

In tijden van burn-out geraak je de controle wat kwijt. Je holt van het ene naar het andere en voortdurend jezelf voorbij. Het is niet evident om in die omstandigheden structuur in je dag te houden of te krijgen.

De kids hebben op dit moment net veel behoefte aan structuur. Een heel aantal dingen is niet zoals normaal: ik ben thuis, maar het is geen vakantie; ik haal de kinderen vaak af vlak na school en niet in de opvang, zoals gewoonlijk; mama is niet de grote organisator die 100 dingen tegelijk doet; ... "Wat is dit?" De kinderen denken snel dat zij de oorzaak zijn van de spanning en de stress. Het heeft een hele tijd geduurd vooraleer we dat in de gaten hadden! Tijd om terug structuur te brengen in hun dag (en de mijne) en de controle in handen te nemen.

Ik heb gisteren een weekplanner gekocht bij Hema. We hebben al een groot wit bord in de keuken waarop we allerlei dingen kunnen hangen en krabbelen om te onthouden. De weekplanner is magnetisch en hangt er nu op. Er zitten een heleboel magneetjes bij met symbooltjes. Vandaag hangt er bijvoorbeeld geen schooltje, want het is pedagogische studiedag. Maar straks is het wel dansles. Met de magneetjes ga ik nog een dagindeling maken op ons bord. Om aan te geven hoe lang we tv gaan kijken (nu al veel te lang) bijvoorbeeld!

Onze kleine piraat had gisteren snel door wat de bedoeling is. Hij probeerde het slapengaan te rekken, maar opeens zei hij: "En nu is het de hoogste tijd om te gaan slapen, want dat hadden we zo afgesproken!" In die woorden! Schitterend, gewoon!

2 opmerkingen:

  1. Hoi, op zoek naar een weekplanner om zelf ook een beetje meer evenwicht in mijn leven te brengen, kwam ik op deze pagina terecht. Mooi gezegd, dat eventjeswicht. Ik hoop dat het goed met je gaat nu, en - als mijn planning het toelaat ;-) - kom ik zeker nog eens verder lezen.
    Groetjes,
    Illy Pilly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welkom!!! Met z'n allen plannen wat er die week/dag te doen staat is echt super. DOEN!!! Bedankt voor je fijne reactie!!!

    BeantwoordenVerwijderen