zaterdag 31 januari 2009

Als recupereren niet meer lukt ...


Eén van de belangrijkste signalen van een burn-out is dat je niet meer recupereert. Ondanks een heel leuk weekend voel je je maandagmorgen niet fit genoeg om de uitdagingen van de (werk-)week of zelfs de (werk-)dag aan te kunnen. Na een week vakantie in totale ontspanning, is het nog alsof je je van punt A naar punt B moet slepen. Na een hele week bijna alleen maar doen waar je zin in hebt, voel je je net zoals na een drukke helse werkweek. Dingen die leuk zijn, zijn wel leuk op het moment zelf, maar dat gevoel blijft niet hangen. Een half uur nadien is het wég. Ik heb het geluk dat ik van leuke momenten op zich meestal nog kan genieten. Mensen die door hun burn-out in een depressie belanden, kunnen dat niet meer. Dan wordt het nog moeilijker om je energiepijl terug op te krikken.

Dit was een paar weken geleden hét signaal waaraan ik merkte dat ik was hervallen in een burn-out. Na een week vakantie én maar een paar dagen werk in de kerstvakantie, had ik nog niet het gevoel dat ik de job weer aankon. Dan is het tijd om er even uit te stappen! Nu steekt mijn lichaam nog een stokje tussen mijn plan om (te?) snel te herstellen. Ik ben deze week flink verkouden geweest: weinig plezier aan beleefd. Probleem is dat het energieloos gevoel door het ziek zijn, vermengd geraakt met het begrek aan energie door de burn-out. Het kost heel wat moeite om mezelf te doen geloven dat ik me nu vooral slecht voel door de verkoudheid.

Ik ga vandaag proberen een paar kleine leuke dingen te doen: iets creatief doen, iets moois bewonderen, iets gezellig doen. Een beetje glitter in de dag laten glippen. Dan voel ik dat het nog lukt om te genieten. Dat zal me veel beter helpen dan erover piekeren ... of bloggen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten