vrijdag 12 juni 2009

This is the age of distraction

"Multitasken? Vergeet het maar!", kopt Brecht Decaestecker in een bijlage van mijn krant. Het is de nagel op de kop en ik had daar ook al eens een paar keer op geklopt in mijn bescheiden blogje. Ik heb me voorgenomen om niet het hele stuk van twee pagina's over te typen. Voor het hele artikel moet je De Morgen maar gaan kopen, want het artikel is online niet te vinden. Ze mogen mij eigenlijk wel betalen voor al die reclame. Wacht, tot dan schrijf ik beter: ga de krant lezen in de Bib.
Lees verder voor fragmenten die ik althans de moeite waard vond. Het komt er weer op neer: we leven in een ADHD-tijd of The age of distraction.

In 1971, toen een computer nog even groot was als een telefoonhokje (waarvan mijn neefje van vijf vraagt wat het is), schreef de Amerikaans cognitieve psycholoog Herbert A. Simon: "Informatie consumeert de aandacht van diegenen voor wie de informatie bedoelt is. Een grote rijkdom aan informatie creëert daarom een armoede aan aandacht en de behoefte aan een manier om zo efficiënt mogelijk die aandacht toe te kennen aan die verschulende informatiebronnen."
(...)
"Men spreekt vaak over een informatieparadox", vertelt Steven Paulussen. Paulussen is professor aan de vakgroep Communicatiewetenschappen van de UGent en senior researcher bij de onderzoeksgroep voor Media & ICT (MICT) van dezelfde universiteit. (...) "Hoe kan het dat je zo weinig kennis opdoet, terwijl je overspoeld wordt door informati? Wellicht omdat het te veel wordt. Je ziet zodanig veel, dat je die informatie scant in plaats van ze volledig in je op te nemen."
(...)
Maar dachten we tien jaar geleden dat technologie ervoor zou zorgen dat we steeds meer in steeds minder tijd zouden doen, dan heb ik persoonlijk niet het gevoel dat ik vandaag drie keer zoveel artikels schrijf dan in het pre-MySpace-tijdperk. "Multitasken is een mysthe", prikt Steven Paulussen de ballon door. "Heel wat cognitieve psychologen beweren dat je ze oppervlakkiger doet als je twee dingen tgelijkt doet. Het is beter om ze na elkaar te doen en al je aandacht aan één iets te schenken."
Veel onderzoek over multitasing bestaat er nog niet, al zijn we dankzij neurowetenschappers, die de werking van de hersenen bestuderen, de voorbije tien jaar een stuk meer te weten gekomen over hoe ons brei functioneert. Een van hen is David Meyer van de Univeristy of Michigan. Een autoriteit op het vlak van multitasking, die wordt geïnterviewd in het jongste nummer van het maandblad New York. "We zullen het steeds moeilijker krijgen om aandachtig te blijven", voorspelt hij. Onze constante afleiding noemt hij een epidemie waarvan we nu nog niet weten wat de gevolgen zullen zijn.
(...)
Vijf Tips om ondanks alles zo productief mogelijk te zijn:
1. Als je minder slaapt dan nodig is, raak je vermoeid. Als je meer uren slaapt dan je nodig hebt, word je depressief. Probeer elk nacht net voldoende te slapen. Een gemiddelde volwassen persoon heeft zeve à acht uur slaap nodig.
2. Het eerste kwartier van de dag is je brein niet klaar om belangrijk werk te verrichten. Beantwoordt dus niet meteen mails. Neem een doueh. Ga naar de bakker. Eet een ontbijt. Lees de krant. En begin pas daarna met belangrijke mails en gsm-gesprekken.
3. Trap in in de val voortdurend met je mailbox bezig te zijn. Open het mailprogramma drie à vier keer per dag om mails te versturen en te beantwoorden. Sluit het ding af wanneer je belangrijker werk te verrichten hebt. Idem voor Facebook en Twitter.
4. Maak 'to-do'-lijstjes. En laat ze niet overal rondslingeren. Koop één notitieboekje waarin je ze opschrijft, dat je altijd bij de hand hebt. Of koop een bord met uitwisbare stift om boven je bureau te hangen.
5. Neem een tweede e-mail-adres, bij Hotmail, GMail, Yahoo!, noem maar op. Gebruik dat voor mails met familie en vrienden, die je twee keer per dag beantwoordt. Zo ben je niet de hele dag door uitstapjes aan het regelen. Laat ook je Facebook-alerts hierop toekomen, zpodat je niet verstoord bent bij elke nieuwe comment op een status waarop je zelf iets geschreven hebt.
Of laat al die Facebook-alerts gewoon niét toekomen (surf naar 'instellingen' en vervolgens naar 'meldingen', en zet alles op 'uit' wat nu op 'aan' staat).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen