donderdag 17 september 2009

Aikido


Vanmorgen was een boksmatch. Ik ben daar niet zo goed in, in boksen. En eigenlijk doen de kinderen dat ook niet graag, heb ik de indruk. Toch belanden we soms in een echte boksmatch. Met achteraf alleen maar blauwe plekken voor iedereen.
Aikido is eigenlijk meer iets voor ons. Aikido is een Japanse krijgskunst, maar noem het alstublieft geen gevechtssport. Een aanvaller wordt in Aikido niet gezien als een tegenstander, maar iemand waarmee men in harmonie moet trachten te komen. Zeg maar een moeder met haar kinderen. Op de aanval wordt dan ook niet gereageerd met tegenkracht, maar met meegeven en het ombuigen van de kracht van de ander in de goeie richting.
En het resultaat is een dikke knuffel op de mat. Of zo iets. Ik ben duidelijk nog geen kenner, maar ik ga me erin bekwamen. Misschien moeten we hier thuis wel eerst nog eens een paar nieuwe spelregels vastleggen, want anders eindigt het morgen misschien toch weer in een boksmatch.
De illustratie hierboven heb ik gevonden op de blog van de schitterende tekenaar Marcelo Braga uit São Paulo in Brazilië.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten