zaterdag 12 november 2011

Ik bereid me voor

Af en toe krijgen we een flash-forward. Onze kleine meid wordt binnen een paar maanden een tiener. Ze is tegelijk nog klein en kwetsbaar, maar stilaan verandert het één en ander. Zo nu en dan krijgen we een voorsmaakje van de pubertijd. Ik heb net Praten met je tiener uit van Peter Adriaenssens. Hij geeft een inkijk onder de hersenpan, legt uit welke gigantische evolutie er in dat kleine kopje wordt voorbereid. Hoe dat kind in al zijn impulsiviteit met vallen en opstaan leert om een 'redelijke' grote mens te worden. Dat puberen blijkt heel belangrijk om daar te geraken. Zo zal zij zichzelf ontwikkelen tot uiteindelijk een (hopelijk) wijze volwassene. Het is aan ons om haar daarin te begeleiden, bijsturen waar nodig. De beroemde kinderpsychiater laat zien hoe de 'wijsheid' ook bij onszelf soms overschaduwd wordt door emoties die het resultaat zijn van wat we tot nu toe zelf hebben meegemaakt. Ouders zijn ook maar mensen. De kinderen mogen dat trouwens ook weten. Heel wat valkuilen passeren de revue gevolgd door heel concrete handvatten waarmee we aan de slag kunnen. Wondermiddelen zijn er niet al zouden we dat maar al te graag willen. Een puber (bege)leiden tot een gezonde volwassene is hard werken, daar ben ik zeker van. Maar het is het waard.

Als je het mij vraagt: zeer nuttige lectuur voor alle ouders met pubers (in de dop).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten