woensdag 6 juli 2011

Regenplan - dag 2

Gisteren las je dat we onze kleine man in enkele weken van zijn regen-en-wind-angst willen afhelpen. Een belangrijke 'trigger' voor zijn angst zijn de geluiden die regen en wind maken. Hij steekt dan ook zijn vingers in z'n oren als het regent of hard waait. Op internet vond ik verschillende windgeluiden en ik liet ze horen terwijl zoonlief gewoon zat te spelen vlakbij. Geluiden die uit een computer komen, maken hem altijd nieuwsgierig en hij kwam al snel kijken. Ik vroeg of dit voor hem spannend voelde. Het eerste was nogal een ferme wind, dus ja, dat was wel spannend. We gaven samen commentaar op de verschillende geluiden. En we speelden met het volume van de computer. Zachter was ook minder eng. De derde was maar een korte. Een zuchtje eigenlijk. Door de geluiden te beschrijven wordt hij zich meer bewust wat er bij hem gebeurt als hij dergelijke geluiden hoort. Het helpt om wat ruimte te creëren tussen hem en het geluid. Tussen hem en zijn angst ook. Met kleine oefeningetjes als deze, maken we die ruimte stapje voor stapje een beetje groter.
Het idee van de windgeluiden vond ik bij lesmateriaal over het boek Fiet wil rennen. Dat haal ik één van de dagen in de bib en daar gaan we ook nog mee aan de slag.

1 opmerking:

  1. Wat een ontzettend goed idee! Veel succes met je kleine man!

    BeantwoordenVerwijderen