woensdag 4 november 2009

Dagindeling

Ik heb altijd de neiging om elke dag teveel hooi op mijn vork te nemen. De beschikbare tijd overschat ik steevast. De tijd die ik nodig heb voor taken onderschat ik voortdurend. Reken daarbij nog een dertigtal mails per dag die je aandacht afleiden van wat je te doen staat. En nog een heel aantal onverwacht gedoe waarmee je geconfronteerd wordt. Doe er nog een klein vleugje adhd bij. Enfin. Dat liep vroeger dus constant in het honderd. Ik heb sinds ik terug aan het werk ben een dagindeling bedacht waarmee dat toch een stuk beter onder controle blijft.
Ik deel mijn dag als volgt in:
9u mailbox uitmesten en planning bekijken
10u blok I
11u pauze (met op het einde even mail checken)
11u30 blok II
12u30 lunch
13u30 alles-op-een-rijtje-moment (met op het einde even mail checken)
14u blok III
15u pauze (met op het einde even mail checken)
15u30 blok IV
16u30 afronden en afbollen
Ik verzeker je dat geen enkele dag zo exact verloopt. Maar hey, dat is zelfs niet zo belangrijk. Ik heb in mijn agenda 4 blokjes aangeduid. En ik stop in mijn planning mijn taken en vergaderingen in die blokjes. Ik heb nu veel sneller het gevoel dat de dag volgeboekt is. En ik overlaad dus veel minder mijn takenpakket. En op lastige dagen val ik er echt op terug en maak ik strikter gebruik van mijn pauzes. En weet je wat: ik werk veel beter en harder nu ik meer pauzes neem. Het is raar maar waar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten