vrijdag 6 februari 2009

Doe eens twee dingen tegelijk

Het lijkt volledig in tegenstelling tot onderstaand bericht met een ode aan de traagheid. Soms is het wel eens leuk om een paar dingen tegelijk te doen.

Je kan een combinatie maken van iets wat meestal ergernis opwekt en iets dat je ontspant. Wat werkt voor mij? Werken aan de computer - ik erger me aan de traagheid en wachttijden van mijn pc - en breien. Dit ontdekte ik een half jaar geleden thuis. Ik durfde jammer genoeg mijn breiwerk niet mee naar kantoor te nemen. Of filerijden en ontspannende muziek beluisteren. De keuzes zijn natuurlijk heel persoonlijk. Maar je zal zien: de ergernis is niet half zo groot!

Op dit moment doe ik tegelijk de volgende dingen: breien, bloggen, QI bekijken en thee drinken. Dit lukt alleen als ik me goed voel en ontspannen ben. De nodige aandacht voor wat je doet is essentieel. Anders laat je steken vallen . Geen tijd om intussen over iets te piekeren!

Wat je ook eens moet proberen is in de keuken heel bewust twee dingen tegelijk doen. Met je ene hand neem je een tas uit de kast en met de andere een lepeltje uit de schuif. Met de ene hand neem je een suikerklontje en met je andere hand roer je in je thee. Ik heb de indruk dat dat niet zo gewoon is. Het loopt mis als je je hoofd er niet bij houdt. Dan knoei je met de thee!

Zo even twee dingen tegelijk doen, kan dus geen kwaad als het je aandacht vestigt op wat je concreet aan het doen bent. In die zin doet het eigenlijk hetzelfde als de slow-motion-oefening. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de hele tijd op dubbele speed blijft draaien. Je zou van minder schizofreen worden.

Zie ook: Doe eens iets in slow motion en Zen en de kunst van het filerijden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten