woensdag 9 februari 2011

Brief aan Cécile Vigneron

Geachte mevrouw Vigneron, beste Cécile,
In Vacature las ik dat je getrouwd bent met je werk. En hoe. Ik denk dat er weinig mensen zo geëngageerd in het huwelijk staan als jij in je werk. Ik voel me verplicht om je iets heel vervelends te vertellen: je houdt dit hoogstwaarschijnlijk niet vol. En dat ligt niet aan je omgeving of aan je werkgever.
Je werkt jezelf te pletter. En dat mag je gerust letterlijk nemen. Op een bepaald moment kom je de man met de hamer tegen en dan ga je niet meer kunnen kiezen of je harder of minder hard werkt. Die - o zo belangrijke! -  keuzevrijheid die je nu denkt te hebben. Dan is het in één klap voor een lange periode gedaan met werken. Zelfs de telefoon opnemen zal te zwaar zijn.
En ongetwijfeld sterkt alle tegenwind die je krijgt je in je overtuiging. Jij kan ongetwijfeld wel wat die goed bedoelende familie en vrienden vrezen van niet. Dat dacht ik ook, hoor. Ik heb het eerst moeten meemaken (en nog eens en nog eens en nog eens). Ik hoop echt uit de grond van mijn hart - en ik ken je niet eens - dat je even stopt en kijkt waar je mee bezig bent. Stoppen is alles even laten zijn wat het is. En stoppen is dan minstens 7 dagen zonder portable of gsm ergens alleen op een berg gaan zitten, hè. Minder dan dat gaat bij jou geen effect hebben. Zie het als een experiment. En daarna kijk je eens goed naar jezelf. Heel mild en met de beste bedoelingen. Misschien maak je daarna dezelfde keuzes opnieuw, maar misschien voel je dan hoe slopend je leven wel is en maak je andere keuzes.
Dat stoppen zie je wellicht niet zitten. Wat kan er gebeuren? Waar ben je bang voor? Dat je jezelf tegenkomt? Dat je de alternatieven zal zien? Als je het een keer probeert, heb je jezelf tenminste de kans gegeven om bewust te kiezen. Dat lukt niet als je de hele tijd doorgaat en doorgaat en doorgaat. Al denk je van wel.
Ik hoop dat je het experiment doet en dat de man met de hamer niet bij jou passeert. Want geloof me, wanneer hij langskomt, ga je willen dat je de tijd kon terugdraaien. En dat experiment heeft nog nooit iemand klaargekregen.
Met oprechte groeten
eventjeswicht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten